Trip to palawan island


Trip to Palawan Island Philippines

Assalamualaikum,
Dah lama bj xbrsiaran ,kali ini bj berkesempatan untuk melawat ke Palawan island.Seperti yg diketahui,Palawan island tersenarai di dalam 20 pulau tercantik di dunia.Pasti x rugi jika kesana dengan air yg berwarna biru,pasti memukau pandangan mata.


Di sini bj sertakan sekali flight yg boleh diambil untuk ke Palawan island

AirAsia kuala lumpur - Puerto Princesa rm 792

Puerto Princesa - Manila - Kuala Lumpur


Untuk penerangan serba sedikit mengenai Palawan island.palawan island ialah pulau terbesar di Philippines.palawan island mempunyai separuh gurun yg masih boleh diterokai sepenuhnya.di dalam Palawan island bj boleh menikmati, hutan, gunung dan pantai putih.palawan telah diiktiraf oleh national geographic traveler magazine sebagai best southeast Asia pada tahun  2007,juga tersenarai sebagai the most biodiversity island in Philippines . Palawan ialah gugusan pulau-pulau yg mempunyai laut disekelilingnya, dengan 1730 pulau di bahagian barat Philippines. Dgengan pemandangan menakjubkan dan tinggi bio- diversity, Palawan Island dikenali " the last ecological frontier of the Philippines".Di bahagian utara menggambarkan air bersih yg memukau pandangan mata,pantai putih dan banyak spesies flora dan fauna.di bahagian utara ini tempat yg kerap dilawati pengunjung seperti el Nido Dan taytay, menggambarkan limestone cliffs Dan hidupan bawah air yg mengandungi spesies tropical fish Dan coral,serta menunjukkan 5 spesies kura - kura laut yg berbahaya. Hutan pula mengandungi 100 spesies burung berlainan jenis. Jadi ini adalah satu tempat yg sesuai untuk bj merehatkan diri .
El Nido
Destinasi utama Palawan island ialah Puerto Princesa,el Nido disebelah utara, terdapat coral island Di mana BJ dpt menikmati snorkeling dan diving Dan San Vicente.

Puerto Princesa



Puerto Princesa ialah bandar di dalam paradise place,dimana bj boleh berbelanja di waktu free time.tidak berapa jauh dari bandar,ada white beach dan hutan.puerto Princesa ditubuhkan pada tahun 1970, terdiri dari penduduk lebih kurang 15100 dan pekerjaan utama penduduk disini agriculture Dan fishing.puerto Princesa ada 2 musim, iaitu lembab dan kering.september musim lembab,mabai Februari musim kering,jadi wAktu yg sesuai untuk datang pada bulan June - April.


San Vicente 


San Vicente ialah fishing village bj boleh DTG ke sini dengan melalui banjka or bone Shirley jeoprey dari Princesa.tempat menarik di sini ialah long beach yg mempunyai keluasan 14 km white sand yg masih belum diterokai,masih mengekalkan bentuk asal .bj boleh menaiki motosikal mengelilingi pantai.


Coral island



Coral island adalah tempat yg terkenal sebagai snorkeling dan scuba diving terbaik di philippines.jadi bj dapat mencuba snorkeling Dan diving Di coral island..


Setakat sini saja penerangan,nanti di lain post BJ akn ceritakan perjalanan bj ke sana

Comments

Popular Posts