Sambungan trip ke gunung bromo

Assalammualaikum

Hari ini bj nak bercerita mengenai trip ke 3 hr ke gunung bromo, kawah ijen dan kawah wurung. So beginilah jalan cerita ..Jom saksikan kecantikan kawah di tanahjawa.





Hari pertama – Airport Senai – Airport Surabaya – Homestay Kaki gunung Bromo- Sunrise titian cinta.

Pada tarikh 4 April 2017, adalah tarikh trip ke gunung bromo, pada haritu bj pergi trip ke bromo dengan rombongan seramai 7 orang. Yang mengikuti trip itu, adalah bj, alan,Amirah,safiy,aminur shahira,hanif dan seorang lagi bj tidak ingat nama.

bj, alan, amirah, safiy, aminurshahira dan hanif dalam penerbangan ke Surabaya

Pada petang tarikh itu, bj di hantar oleh kawan bj menuju ke lapangan terbang senai sekitar pukul 6 lbh, sampai di lapangan terbang senai pd pukul 8 lebih .Sesampai di sana bj menelefon rakannya aminur yg sedang bersarapan di kfc senai, sambil menunggu alan dan kawan – kawan yang lain tiba di lapangan terbang senai.,bj pun menghampiri aminur dan terus bersarapan bersama – sama.Tunggu punya tunggu, kfc dh habis, tapi x sampai juga alan dan kawan – kawanya. Akhirnya mereka sampai tetapi agak lambat, menyebabkan bj terpaksa berkejar ke boading ticket. Flight ke Surabaya Indonesia dijadualkan dalam jam 9.30 or 10 mcmtu..Kami terus menaiki flight ke Surabaya, perjalanan di jadualkan berjalan selama 3 jam. Flightke Surabaya mendarat pada jam 12.30 pm or pkl 1,  bj krg pasti tidak ingat, maaflah..dh lama, pergi, tetapi tidak update kerana kesibukan bekerja.

Jalan gelapje...hehe..laluan

Dekat depan flight surabaya

Sempat selfie lg..

duk tunggu..

Masa hr last bermalam kt airport baru naik flight ke senai
Duk termenung..

laluan

flight indon, masa nak balik

Selepas sampai ke Surabaya,alan yang bertugas sebagai tour leader menelefon orang yang bertanggungjawab untuk handle  trip kami.Setelah menelefon org yang terlibat memberitahu bj yang mereka telah menunggu di dalam van di hadapan airport surabaya Bj menaiki van untuk menuju homestay di kaki gunung bromo. Perjalanan mengambil masa 7 jam, Sekitar pukul 4 pagi, bj dan rakan – rakannya berhenti untuk makan dan solat asar. Perjalanan di teruskan. bj sampai ke homestay di kaki gunung bromo, sekitar jam 6 or 7 malam. Sesampai di sana, cuaca sangat sejuk, kerana homestay betol – betol terletak di kaki gunung bromo. Keadaan di sana kelihatan seperti 8 malam.Setelah sampai bj dan rakan – rakan berehat, dan makan nasi goreng, dan sambung tido dek kerana kepenatan berjalan- jalan..Cuaca di kaki gunung bromo sangat sejuk..Gambar memang tak sempat nak amik,cuaca sejuk na..hehe
pssssst, gambar homestay tidak di ambil kerana hari tgh gelap dan kami kepenatan.

Pada sekitar jam 3 pagi kami dikejutkan, untuk pergi melihat sunrise di tempat bernama titian cinta.Pukul  3 pgi , bj dh bangun utk bersiap2, mandi dan sebagainya, mandi dgn air sejuk yg betol – betol dingin.mcm air batu.Sekitar pkl 4 pgi, wak yg ditugaskan sebagai tour kami,dtg untuk menjemput bj dan rakan ke tempat sunrise bernama titian cinta.Kami  pergi dengan menaiki  jip. 4wd, kerana hendak mengharungi perjalanan liku – liku pergunungan, utk berjalan kaki, mmg xlarat.perjalanan mengambil masa selama 1 jam. Sekitar pukul 5 pgi, bj dan rakan – rakan sampai.Apabila sampai terdapat ramai  traveler lain yang ingin melihat sunrise di titian cinta..Tunggu punya tunggu sampai pukul 6 lbh, sunrise tidak keluar, jadi kami semua pn kecewa.Sebab kabus terlampau tebal, jadi kami tidak dapat berbuat pape.Jadi naik jip balik dengan perasaan hampa dan kecewa .

Kabus terlampau tebal

Harikedua – Parking jip  naik kuda.Gunung bromo-PasirBerbisik- Homestay kawah ijen

Perjalanan di teruskan dengan menaiki jip sehingga sampai ke kaki Gunung Bromo,perjalanan mengambil masa 1 jam, dalam 7 ke 8 pgi, kami sampai ke kaki gunung bromo.Wak pun meletakkan jip,sesampainya di tempat letak jip,bj dan rakan - rakan di beri offer untuk menaiki kuda dengan bayaran sebanyak 100k rupiah, dalam duit Malaysia, sekitar rm 30.Kuda tu di Tarik sambil kita duduk di atas kuda.Ada dua option untuk ke kaki gunung bromo, sama ada menapak berjalan kaki or menaiki kuda untuk melalui padang pasir luas.Yang perempuan menaiki kuda, manakala lelaki hanya berjalan kaki, mengharungi padang pasir.Lebih kurang 1km jarakdari parking jip ke 101 anak tangga untuk menaiki gunung bromo, lebih kurang 15 – 20 mnt.Saksikan gambar
Jip 4wd


Pasir berbisik



Menapak







.Setelah sampai kaki gunung bromo, berehat sebentar minum kopi dan makan goreng pisang
Minum kopi dan makan goreng pisang

Selepas itu perjalanan diteruskan dengan menapak 101 anak tangga untuk menuju puncak gunung bromo.Setelah sampai puncak inilah gambar puncak kaki gunung bromo yang terdapat kawah besar.Jarak lereng kawah adalah sekangkang kaki orang dewasa sahaja, silap pijak sama ada jatuh dalam kawah sedalam 1 km or lereng luar setinggi 2 km.





kawah gunung bromo










kawah lereng






























Setelah puas bergambar, perjalanan di teruskan dengan menapak turun dari puncak gunung bromo,kemudian perjalanan di teruskan kepasir berbisik, tanah pasir rata yang kelihatan gunung bromo dari kejauhan.Pasir berbisik terletak di sebelah belakang gunung bromo, Bj sampai kepasir berbisik sekitar jam 10 pagi. Saksikan gambar.
















































































































Setelah puas mengambil gambar, perjalanan diteruskan dengan menaikin van untuk menuju ke homestay di kaki kawah ijen.. Singgah makan sebentar sekitar pkl 12 tengahahari.Perjalan diteruskan sampaike kaki kawah ijen sekitar pkl 8 mlm.Perjalanan mengambil masa 6 jam umtuk ke homestay kawah ijen.




Sesampai di homestay, mandi, berehat dan terus tido .

Hari ketiga.Homestay kawah ijen – kawah ijen, kawah wurung–airport Surabaya – senai

Sekitar pukul 1.30 pg, wak dtg untuk kejutkankami untuk hiking ke puncak kawah ijen.Tidur selama 3 jam sahaja. Pkl 2-3 pgtu, mereka bersarapan dulu, baru start hiking kawah ijen.perjalanan sangat mencabar untuk hiking, dengan kabus yang tebal, sampai peak kawahi jen sekitar pukul 7.30-8.30 pg cmtu..sampai d peak permndangan sangat cantik dengan kawah sulfur yang berwarna biru, dengan kabus dan asap dr kawah.Saksikan permandangan kawah ijen.



























































 \Setelah puas mengambil gambar sampai pukul 10 ,perjalanan di teruskan untuk turun dari puncak kawah ijen , setelah sampai makan dulu di kaki gunung kawah ijen,terus onw balek,singgah di kawah wurung, terus bergambar sampai puas,





































































































































Setelah itu dalam pukul 2 ptg bertolak dari kawah wurung menuju ke airport.Singgah sebentar ke pasar malam berhampiran airport sekitar pkol 8-9 malam.Belanja apa – apa cenderahati ,selepas itu baru dihantar ke airport sekitar pkl 10 mlm. Staynight di airport sambil menanti flight pkl 6 pgi.Pkl 6 pgi, boarding flight, pkl 8-9 pgi sampai senai.Sekian dulu cerita trip kali ini.

Sebelum menamatkan coretan kali ini, bj akan upload video sewaktu trip bromo.. saksikan.. terima kasih










Comments

Popular Posts