Meneroka kyoto japan

Assalamualaikum......

Kawan- kawan semua, maafla kalau bj dah lama tidak bersiaran, kerana kesibukan dengan kehidupan harian. Hurm kali ni bj nak bercerita  mengenai negara jepun, atau nama lain ianya disebut negara matahari terbit. 

Sebaik menjejakkan kaki ke negara matahari terbit ini, saujana mata memandang, tenang je hati melihat pemandangan bunga sewaktu musim luruh.

Bj sedia maklum, yang negara ini, mempunyai 4 musim, tetapi bj memilih untuk meneroka sewaktu musim bunga sakura di kyoto. Apa yang bj tahu musim bunga kyoto bermula  akhir bln mac sehingga akhir bulan april.

Mari bj senaraikan tempat- tempat menarik yang bj terokai sewaktu di sana. Mari kita cuci mata dengan gambar  - gambar di bawah ini...

Cuaca lembab dan sejuk di kawasan ini menjadikan pokok - pokok cherry di kyoto mengembang dengan cantiknya.Bj memilih untuk menaiki transport  rail, kerana untuk mengelakkan tersekat dengan kesibukan orang di sana. Bj melihat ramai org menunggu bus dari kyoto station.

Ini adalah gambar pemandangan di rail station kyoto.


Untuk menaiki rail station kita memerlukan japan pas, rail station terdapat dua destinasi, yaitu karasuma line, dari south to nouth, dan tonzai line, dari east to west , kedua - dua line ini akan berhenti di karasuma oike station. Selain menaiki rail, kita juga boleh memilih untuk menaiki bus, teksi, or berbasikal. Untuk menaiki rail ini, tiket untuk dewasa boleh di dapati  250 - 350 yen untuk dewasa, manakala untuk kanak - kanak boleh didapati 110 - 180 yen seorang. Melalui rail ini kita boleh melawat tempat - tempat menarik seperti nijo castel imperial palace dan manga museum.

Bj start dengan melawat nijo castel, yang dimiliki oleh resident of tokughawa shogun,Di sini bj boleh melihat sepanjang jalan dan castel dipenuhi dengan pohon - pohon cherry yang bunganya sedang mekar mengembang. Setiap pokok di daerah ini berkembang dengan berlainan, musim, musim bunga hanya boleh dilihat pada bulan mac hingga april sahaja.Pemandangan setiap pokok yang bunganya berkembang pada masa sama boleh dilihat di hanami sport. Mari kita lihat gambar yang sempat bj snap.

Ini adalah pemandangan di neji castel


Somei yoshino tree yang sedang berkembang  di bahagian north neji castel juga sedang mekar berkembang bungaya. Ini adalah gambarnya.yezakuza tree juga sedang berkembang, tetapi bj tidak snap gambar.

Ini adalah pemandangan somei yoshimi tree


Destinasi kedua bj ialah botanical garden , Kyoto botanical garden terletak bersebelahan dengan shimo dan kamo shirine, berdekatan dengan kitayama station dengan menaiki karasuma subway line.Dalam garden ini terdapat banyak beautiful small forest  dengan pohon somey yoshine dengan bunga cherry tree dan shidazekura dengan cherry tree dengan bunga pink mekar. Mari saksikan gambar. Satu lagi keistimewaan di garden ini ialah terdapat sepohon weeping cherry tree yang besar.




Ini adalah pohon yang besar..


Kemudian bj melawat ke muruyama park. di mana terdapat pohon besar yang penuh dengan bunga.Di setiap bawah pohon terdapat orang yang berkelah untuk menikmati pemandangan, saksikan gambar.


Bj juga bersempatan melihat pemandangan okizaki canal yang terletak bersebelahan dengan heian shrine. Saksikan pemandangan.



Destinasi terakhir bj ialah melawat heian shrine, yang diliputi bunga dark pink, sangat cantik pemandangan, saksikan.






Tamat sudah lawatan bj untuk kali ini, tidak rugi untuk melawat ke kyoto japan.

Comments

Popular Posts